Vevig er en såkalt KBO- enhet, det vil si Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon. KBO består av Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og alle virksomheter som eier eller driver med kraftproduksjon, overføring og distribusjon av elektrisk kraft. KBO-enheter har ansvar for forebygging og håndtering av hendelser i kraftforsyningen.
Beredskap handler om å håndtere og respondere på nødsituasjoner og håndtere det i krise og katastrofer. Målet er å minimere skade og beskytte liv og eiendom. Dette innebærer mye planlegging og forebygging, som for eksempel linjebefaring som ble gjort for et par uker siden, forteller Børresen. For å sikre rask gjenoppretting er det kontinuerlig beredskapsvakter på jobb i tillegg til materiell.

Roar Børresen er drift- og beredskapsansvarlig i Vevig. Denne rollen har han hatt i ett år nå. Han er utdannet ingeniør og jobbet tidligere som planleder. Han har jobbet i ulike nettselskap hele sitt yrkesaktive liv.
- Jeg var såpass heldig stilt at jeg visste hva jeg ville fra jeg var liten, sier Børresen.
Som beredskapsansvarlig har man ansvaret for å styre ressursene, planlegge, forebygge og gjennomføre øvelser. Børresen forteller at de følger situasjonen ute i verden og har jevnlige informasjonsmøter med NVE og kommunene.
- Hver dag går til å verne om det vi har, forteller Børresen.
Hva er den vanligste årsaken til strømbrudd i nettet?
- Den vanligste grunnen til strømbrudd er trepåfall på linjene våre. Derfor har vi ansatt en skogingeniør som har ansvar for å holde linjene rene, forteller Børresen.
Hvordan jobber Vevig med forebygging og respons ved flom?
- Etter hver hendelse foretar vi en evaluering og eventuelle tiltak blir gjennomført. Alt som har vært flomutsatt blir flyttet eller hevet, og vi bruker flomkart ved planlegging av nye anlegg, svarer Børresen.
- Det som bekymrer mest er styrtregnskurer som kommer hardt og lokalt. Ved feilretting gjør vi hele tiden risikovurderinger i forhold til å sende montørene inn. Her har vi muligheten til å sende inn en drone først langs linja for å se om det går, fortsetter Børresen.
Hva er det viktig at kunder husker på i disse situasjonene?
- Dersom folk ser noe som ikke er som det skal, for eksempel en linje som ligger nede, så må de ringe oss på vakttelefonen eller sentralbordet og holde seg unna, det er veldig viktig, svarer Børresen.
- Ved strømbrudd generelt anbefaler jeg at de tar opp DSB sin beredskapsplan og følger rådene i den, fortsetter Børresen.
- Vi jobber kontinuerlig med å holde nettet vedlike og forhindre strømutfall. Ved hendelser vi ikke rår over selv, som naturhendelser, har vi alltid vaktmannskap som er klare til å rykke ut, avslutter Børresen.
Nyttige lenker:
Vevig sitt avbruddskart
DSB sin egenberedskapsliste
Vakttelefon: 61 29 46 99 og Sentralbord: 61 29 46 00